30.7.23

לחברים שלום,

רכבים חשמליים פרצו לחיינו ביתר שאת בשלוש שנים האחרונות, לא ניתן להתעלם מכך. רכבים אלו ניתנים לטעינה במגוון שיטות מהחיבור לשקע ביתי (טעינה איטית) ועד אפשרות לטעינה סופר מהירה. לשם כך הוקמו עמדות טעינה במרכזי קניות, תחנות דלק חניונים וכדומה. חברים ותושבים פונים ומבררים בנוגע לאפשרות לטעינת רכבם החשמלי ברחבי הקיבוץ בחניות ציבוריות או בשטחי ציבור שבהם אין חניות מסודרות.  חיבורים מאולתרים שבוצעו בשטחי ציבור או עוברים בשטח ציבורי, מהווים  בעייה בטיחותית ואינם מתואמים לתשתית ויכולת האספקה של הרשת.

לקיבוץ אין כל סמכות להחליט או לקבוע איזה סוג רכב חבר רוכש כפי שאין לקיבוץ סמכות להחליט היכן יטופל רכבו הפרטי של החבר. הקיבוץ גם אינו מחויב על פי דין וזו אינה חובתו להקים עמדות טעינה כאשר חבר/תושב רוכש רכב חשמלי.

יחד עם זאת, אנו מבינים וערים לרצון החברים, בעלי רכבים חשמליים, להטעין בשטח הקיבוץ ולא להמתין חצי שעה/שעה בתחנת דלק בכדי לטעון את רכבם. לפיכך, חשוב לנו לשתף אתכם בנעשה בתחום וכיצד אנו ופועלים בנושא.

כחלק משירות לחבר, אנו מחפשים פתרונות שיענו על הצורך הקיים מצד אחד, ומצד שני לא יהוו מפגע בטיחותי ושעלותו לא תושת על הקיבוץ. כיום, אין לנו החלטה שהקיבוץ מסבסד דלק או סולר לרכבים פרטיים של חברים ולכן נדרש מאתנו למצוא פתרונות להטענת הרכבים החשמליים שאינם מסובסדים ע”י הקיבוץ.  עלתה סוגייה נוספת שיש  לתת עליה את הדעת וזו “כמות החשמל” הזמינה שניתן לספק בעזרת רשת החשמל הקיימת. מרכזיות החשמל של מחלק החשמל שלנו, אלפא אלקטריק, אינן מתאימות לשימוש נוסף משמעותי של הטענת רכבים חשמליים. כבר היום מרבית השימוש הביתי בחשמל נעשה בשעות אחר הצהריים / ערב, והוספה ניכרת של הספקת חשמל באותן השעות אינה אפשרית ללא הערכות מתאימה של הקיבוץ .

שדרוג רשת החשמל הקיימת תיקח זמן ארוך וגם דורשת מציאת מקורות מימון וביצוע.

למרות כל זאת ולאור הצורך הקיים, כצעד ראשון, ועל מנת לספק מענה יחסית מהיר.  אנו עוסקים בהקמתם של מספר עמדות טעינה בנקודות שונות ברחבי הקיבוץ שבהן חברים יוכלו לטעון את רכבם. עמדות הטעינה תוקמנה ותתופעלנה ע”י חברה חיצונית שהיא גם זאת שתגבה את התשלום מהמשתמשים על פי שימוש. כשיבחר המפעיל ניידע ונפרסם את המחירים ותנאי השימוש.

בד בבד ועדת תכנון החלה לעבוד על פתרונות ארוכי טווח שלתפיסתנו יהיו מושתתים על מגרשי חניה אזוריים כדי לא להקים מפגעי בטיחות בחניות, בשבילים, ובדשאים של כולנו. פתרונות אלו, ארוכי הטווח, יגיעו לדיון והחלטה ציבוריים.

בברכה

וועדת תכנון

***

 

שלום לקהיליית בית אלפא,

אנו משתפים אתכם על הנעשה בוועדת תכנון – הועדה, תפקידיה ותוכניות לעתיד:

ועדת תכנון מורכבת משני חלקים – צוות תכנון, צוות מצומצם (ללא סמכויות) הכולל אנשי מקצוע שמתפקידם לדון בנושאים המקצועיים שמובאים לפתחו. המלצות הצוות מוצגות בפני וועדת תכנון, שבה צוות רחב יותר, הנותן היבטים נוספים לשיקולי הוועדה. בצוות תכנון חברים ראובן טרייבר, יוחאי סמדג’ה (רכז תשתיות), הרן פישמן, דימה שיינדלין ואנוכי. בוועדת תכנון חברים: אלון חגי, שחר יערי-נהוראי, ליאור קידר, איתי מנו, יוחאי, דימה, ואני.

הועדה דנה ומקדמת נושאים תכנוניים של הקיבוץ בכפוף להחלטות עבר שהתקבלו. לדוגמא: תוכנית האב שהוצגה לחברים ועליה החלטנו. תוכנית האב היא למעשה החזון התכנוני של הקיבוץ עוד עשרות שנים קדימה. התוכנית אמורה להסדיר את הבניה, התשתיות (חשמל, מים, ביוב ותקשורת), דרכים, חניות, ואזורי תעסוקה ופנאי עתידיים. מכאן ניתן להבין שאנו מקדמים מצד אחד נושאים חדשים ומצד שני אנו מטפלים בבעיות ובבקשות עכשוויות של החברים והתושבים.

כקיבוץ בן  100 +, ניתן להבחין מחד בשיפוצים, בבנייה חדשה והקמה של בתים ושכונות חדשות ומאידך, ניתן לראות מבנים ותיקים, מימיה הראשונים של בית אלפא, דוגמת “הצריף הירוק”, צריף ישן (שריד אחרון לצריפים בקיבוץ הישן), מבנה בעל פוטנציאל רב, שראה ימים יפים יותר (עוד נחזור אליו).

בכוונתנו לפעול כך שיישום התוכניות יתבצע בשקיפות מלאה, כך שהחברים יהיו מעורבים בנעשה וייקחו חלק בתהליך. אנו פועלים לקדם בתקופה הקרובה את הנושאים הבאים (זו אינה רשימה מלאה):

  1. התחלת עבודה על שלב א’ של “שכונת הלולים” – אנו מתארגנים להקמת 12 יחידות דיור בתחום מגרש הכדורגל. אנו ממתינים לאישור הסופי של הועדה המחוזית.
  2. אנו בתהליך של תכנון מגרש כדורגל חדש, במקום הישן, שיוקם ממזרח למגרש הקיים. מגרש שגם יאפשר מענה בחגים ובאירועים, כפי שהישן נתן. לטובת הנושא התקבלו 2 תקציבים מהמועצה על סך 500 אלף ₪, סכום שאמור להספיק לנושא.
  3. הקמת שביל ירוק (ללא תנועת רכבים) בין חדר האוכל לבריכה ולמגרשי הספורט, כך שילדים ומבוגרים יוכלו לנוע ללא חשש. הכוונה למנוע חציית רכבים בדרך המובילה לכניסה לבריכה ולמגרשי הספורט ולמקם 2 מחסומים, משני צידי הדרך. המחסומים יסגרו בשלב זה בסופי שבוע ובחגים.
  4. הנהלת הקיבוץ ואנו פועלים לקידום פרויקט “חצר הראשונים”. הפרויקט שממומן מתקציב מורשת (משרד ראש הממשלה) ומתקציבים נוספים אמור להכניס חיים ל-2 מבנים לשימור – רפת א’ והאורווה הישנה. אנו מתלבטים לגבי השימושים האפשריים בהם. לראייתנו האתגר האמיתי הוא לא רק בשחזור המקום אלא לשאוף שהמבנים המשופצים ישמשו ביעילות את כלל הציבור ולא ייהפכו “לפילים לבנים”. אנו מודעים שלהשיג תקציבים לשיפוץ “זה קל”. האתגר הוא באחזקה ולכן המקומות הללו צריכים גם לדעת לשאת את עצמם.
  5. הסדרת התנועה באזור הכולבו/בית קירור והקמת סובה חדשה ותחנת היסעים חדשה, שתחליף את זו שליד חדר האוכל.
  6. טיפול ברכבים חשמליים. נייר בנושא מצורף בהמשך המידעון.
  7. אנו מטפלים בהקמת מגרש מיני-כדורסל (סל אחד), שאושר כבר בתקציב הקיבוץ, תוך בחינת מספר מיקומים אפשריים.
  8. בימים האחרונים התבקשנו לבדוק את הדרכים להגדיל את שטח הכולבו על פי בקשתם. התחלנו לבדוק את האפשרויות השונות בנושא.
  9. “הצריף הירוק” – מדובר במבנה ישן לשימור, שברובו הגדול לא ניתן להשתמש בו לאור מצבו הפיזי. בחלקו הדרומי ממוקמת המתפרה של רותי גלעד. מחד, לא ניתן להשאיר את המבנה במצבו הנוכחי, ומאידך המקום בעל פוטנציאל רב לאור מיקומו  במרכז הקיבוץ, בסמיכות לגן המשחקים המרכזי וצמוד לחדר האוכל ולכולבו . נשמח לקבל רעיונות והצעות, דעתכם חשובה לנו. 

כאמור, בקיבוץ נעשות עבודות התחדשות רבות וניתן לראות את הפעילות הענפה בתחום הבניה והשיפוצים מכול עבר. אנחנו מבקשים למנוע אי נעימויות ומזכירים שיש ליצור אתנו קשר עוד לפני התחלת העבודות בכול מקרה בו יוצאים מקווי הבניין הישן ויש להתחבר לשטח הציבורי. כמו כן, נשמח להנחות אתכם בסדרי העבודה מול הקיבוץ ומול המועצה.

בברכה,

דני שדה – ו. תכנון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן