דולה (דבורה) אלוויס

נולדה ב – 2.10.1914

נפטרה ב – 29.3.2003

בת לישעיהו וליבה שיפמן-פנסתר

הייתה נשואה לאריה

אם לאביבה סימן-טוב

מיכל שני ויעל קליין

 

דברים על הקבר

דולה (דבורה) נולדה במליץ אשר בגליציה, פולין. ביתם היה בית פועלים, והייתה להם מאפיה. המשפחה הייתה מאוד דתית, במיוחד האם. דולה הייתה בת הזקונים, והיו לה שני אחים אחד בן – 16 ואחד בן – 12, הילדים לא יכלו ללמוד בבית ספר פולני בגלל דתיות המשפחה.
דולה למדה שש שנים בבית ספר יסודי, אבל למדה בחוגים שונים להשלמת השכלתה. מספר שנים לאחר מות האב, כשדולה בת 9 , התחתנו אחיה ועברו לארה”ב. דולה נשארה עם אמה והיא בת – 14. דולה הייתה בשומר-הצעיר, ועם חבריה טיילה, קראה ולמדה, אבל לא יכלה להצטרף להכשרה בגלל הבית הדתי, שלא אפשר לה לצאת עם בחורים.
בגיל 17 פגשה את אריה, שהגיע לקן כמדריך, והם התיידדו. אריה רצה לקחתה ארצה בסרטיפיקט שלו, כאשתו, אבל דולה לא רצתה להשאיר את אימה לבד. אריה ודולה המשיכו להתכתב, וכאשר אימה נפטרה הוא בא לפולין, התחתן אתה, והם עלו יחד לארץ, ישר לקיבוץ בית אלפא בשנת 1937.
ההתאקלמות בבית-אלפא לא הייתה קלה, אבל דולה נכנסה לחברה, עבדה בגן הירק. נולדו שלו בנותיה – אביבה, מיכל ויעל. דולה עבדה בגן הירק עד שחלתה, גבה ורגליה לא אפשרו לה להמשיך בעבודה הקשה. היא למדה תפירה, ומאז 1942 עבדה בתפירה במסירות רבה.

דולה לא הרבתה לדבר בשיחות קיבוץ, או לכתוב בעיתון, אבל תמיד מילאה תפקידים חברתיים – ועדת מינויים, ועדת חיילים, ועדת מועדון. טיפלה שנים בצעירים בודדים, והייתה מקשרת ביניהם ובין המחלקה. הייתה בוועדת בניין, והראתה בקיאות בענייני בניה, במיוחד בשיפוץ שכונתה (שיכון מקופחים) אז הייתה ממש “מהנדס השיפוץ. בשנת 1988 התאלמנה דולה מאריה, וחיה לבדה, בריאותה מעורערת, אבל משתדלת בכל כוחה לא להזדקק לעזרה.

מתוך ברכה שנשאה לה משפחתה ביום הולדתה ה – 80:
אימא יקרה שלנו, אין כמוך באימהות. יודעת הכול, לגדל בנות לתפארת, נכדים נהדרים. יודעת לתפור בגדים, לתקן תיקונים, לבשל בישולים, לנהל עניינים, ואין כמוה באופות – עוגות סבתא דולה, שמן יצא למרחקים. זאת אימא מקשיבה, נבונה, ותמיד מבינה. אימא חכמה ועם כל כך הרבה נשמה. גולת הכותרת של אימא שלנו הוא כוחה הנדיר, חיוניותה המופלאה, היכולת לשרוד ולצאת מכול מצב ומכל מחלה, גם אם רב הכאב, היא קמה שוב ושוב. ראו, היא שוב כמו בריאה, וסוד כל זה במחשבה ובמוח. היי שלום, דולה. נוחי בשלום על משכבך ומצאי מנוחה נכונה.

דילוג לתוכן