שלום ל-2020 - שנה עם וירוס

 גד”ש – למרות שגם השנה התברכנו בגשם, החמסין הכבד והארוך בסוף האביב פגע ביבולים ויחד עם   מחירי חיטה שהגיעו לנקודת שפל של השנים האחרונות השנה תסתיים ברווחיות נמוכה לעומת התוכניות. 
 זייתים – ירידה במחירי השמן ורמת יבולים נמוכה יחסית מצמצמים את רמת הרווח.  

פרדס – הולך ופוחת משנה לשנה ומוחלף בסברס. אנו מחזיקים היום כ-30 דונם פרדס שברובו לימון.   

תאנים – שיפור ביבול ויציבות במחירים מותירה שיפור ברווח לעומת שנה קודמת. במקביל הצוות עושה  מאמצים גדולים  להתגבר על התפשטות פגיעת הנמטודות בחלקות של בית הרשת הישן.
בשנה הקרובה רוב השטח של בית הרשת החדש ייכנס גם הוא לניבה ונקווה לשיפור גדול אף יותר.

שקדים – השותפות עם יזרעאל הסתיימה והחלקות ב2020 הן באחריות ענף הצומח. היבול השנה היה גבוה מהממוצע ולמרות רמת המחירים המאד נמוכה השנה, הצוות שמר גם על עלויות נמוכות כך שהשקדים אמורים להותיר רוווח קטן.

בננות – השנה שתלנו 248 דונם בננות יחד עם בננות החוף בשני מהלכים באביב ובקיץ. החלקות נראות מצוין ואנו צופים ליבול יפה שיחל סביב מרץ 2021. גם באביב הקרוב אנו מתכננים לשתול עוד 112 דונם על שטח נוסף ועם הכל יעלה יפה להשלים ל 500 דונם בקיץ 2021.

רפת – הרווחיות של כל ענף החלב נשחקת בשנתיים האחרונות וגם אצלנו. ייצרנו השנה מעל המכסה ואף רכשנו 40 אלף ליטר נוספים. במקביל אנו בוחנים כלכלית כניסה לשותפות עם קבוץ אחר באזור לאחר שחפציבה דחו בשלב זה את הרעיון.

לולי בית אלפא – בניגוד לשנים קודמות השנה הרווחיות בלולי בית אלפא קטנה מאוד מכמה סיבות ביניהן: תוצאות נמוכות של להקת הקוב בחוות הבית, עודפי ביצים בשוק והשפעות הסגר. הענף נערך לקראת שנה טובה יותר ונקווה שהציפיות אכן תממשנה.

מדגה – ענף המדגה חווה קשיים וחוסר יציבות בשנים האחרונות. מחירי הדגים השתפרו אומנם אך בעיית השיווק נותרה על כנה. הענף בראשותו של חן עופר נכנס לתהליך בחינה לעומק של אפשרויות השיווק השונות ואת הדרכים לייעול הגידול.

מחצבה – ב-2020 שילוב של כמות ומחיר גבוהים יותר תרמו לרווחיות גבוהה יותר. במקביל ממשיכים המאמצים לקדם פעילויות נוספות בתחום כמו גם את הרחבת המחצבה הלבנה וכניסה למחצבות נוספות.

 

“רהיטי בית אלפא” – שנת 2020 היתה שנה מאתגרת. המפעל במאמצים גדולים עמד בהתחייבויותיו לסיים את רוב רובם של הפרויקטים בתקופת קורונה עם מגבלות לא פשוטות גם במפעל וגם באתרי הלקוחות בשילוב של חוסר וודאות תעסוקתי של העובדים.

בית אלפא טכנולוגיות –במהלך 2020 סופק הרכב האחרון שהמפעל ייצר לקפריסין והתעכב במפעל בגלל הקורונה ומאז למעשה הפעילות במתחם עברה ל-ח.א.ש ונוספה על פעילותיו האחרות בתחום.

“ABFS” –ה”מיזם” שחזר לבית אלפא בסוף 2018 מסיים השנה את פעילותו במסגרת בית אלפא והפעילות עוברת ליזם מארה”ב שמתכוון להשקיע בו משאבים נוספים כספים וניהוליים כשהתמורה עבורנו תהייה בעתיד במידה והמיזם אכן יפרוץ קדימה.

אירוח – שנת הקורונה פגעה מאוד בענף האירוח והרווח יקטן משמעותית ,אך למרות זאת הענף שורד עד כה את התקופה בניהולו של ניר שמתאים את הענף לסגר וליציאה ממנו בצורה מיטבית. נקווה שהסגר השלישי יהיה גם האחרון ונוכל לחזור לפעילות מלאה ב-2021.

במערך הסולארי – השנה הגדלנו את ייצור החשמל בעוד כ 245 קילוואט על גגות המתבן וסככת היונקים והגענו לסה”כ 1.8 מגה חשמל מיוצר בתחום המחלק ההיסטורי. בנוסף לכך, בסוף פברואר חיברנו את המערכת הצפה מונה נטו שעל מאגרי המדגה שמייצרת כ 900 קילוואט מחוץ לתחום המחלק בשותפות נפרדת עם נופר ואגודת המים עין חרוד.

 ביטוח רכב – בשנת 2020 הצלחנו לצמצם את כמות התביעות, לשפר את דוח התביעות ולקבל גם החזרים בגין הנ”ל וכך במהלך של שלוש שנים מלקוח שאף אחד לא רצה לבטח אנחנו מחוזרים וקיבלנו בימים אלו הצעה משופרת מחברת מנורה ל2021. נקווה שגם 2021 תהיה שנה טובה יותר ובטוחה יותר על הכביש.
 שנה אזרחית טובה עם בריאות איתנה לכולנו !

נפרדנו בצער

יהי זכרם ברוך

 

הקהילה   מסרה: שחר יערי
השנה שעברנו הייתה לא פשוטה ומורכבת. הקורונה הביאה לפתחנו אתגרים רבים שהיו צריכים לקבל מענים, הן בפן החברתי וגם בפן הכלכלי.
שנת 2020 הייתה מאופיינת בחוסר וודאות תקציבית והרבה ענפים/פעילויות התנהגו באופן שונה וביצענו התאמות, במידת האפשר, תוך כדי תנועה. במרבית הפעמים השינויים היו מהירים מהודעת ראש הממשלה בערב שבת לביצוע בבוקר שאחרי. מאידך בזמנים של חוסר שיגרה התגלה גם אצלנו הרצון שלנו לתרום, להתנדב ולתת מעצמנו לאחר. מקווה כי תחושת הביחד ושותפות גורל תלווה אותנו גם בזמנים של שיגרה. קיבוץ, הוא מקום נהדר לחיות בו בשגרה ונפלא לחיות ולהיות בזמן חירום.
שכונת התאנים– עבודות תשתית בשכונת תאנים מבוצעות ע”י הקבלן יצחק פנחס ובניו, שזכה במרכז של החברה הכלכלית של המועצה.
הצנרת ברובה הונחה, שלושת הכבישים החוצים את השכונה בבניה. הערכת הקבלן כי בעוד כ-4 חודשים ימסרו  43 החלקות למשפחות לתחילת בניה. בשכונה לא נותרו מגרשים פנויים בעזרת פעילות נמרצת של טל שיזף, אתר הבית וועדת קליטה.
שכונת הרפת – 11 משפחות גרות בשכונה 4 בתים בבניה. אנו לקראת עבודת פיתוח שלב ב’
של השכונה.

קומותיים במקום הבית שקרס – הקומה השנייה כבר בבניה – מועד סיום משוער אוגוסט 21.

שיפוץ מגרש הטניס ובניית מגרש משחקים טבעי 
– התחלנו הלכה למעשה להשקיע במרחב הציבורי שלנו ופחות במרחב הפרטי. המחצבה לקחה על עצמה את ביצוע שני הפרויקטים וזה חסך עלויות, בתקווה לעוד הרבה שיתופי פעולה עם ענפי הקיבוץ בפרויקטים עתידיים שלנו.

הקורונה טרפה את הקלפים, הגבלות שפגעו בחופש האישי, באורחות החיים ובסדר היום שלנו.

החינוך – ספג מכה קשה, לא תקציבית אך הקורונה ערערה את הילדים, ההורים והכניסה הרבה חוסר שקט ובלבול. הסגירות והפתיחות גרמו לטלטלה, ונדרשו מאיתנו כוחות רבים כדי למצוא פתרונות תחת המגבלות.רוב בתי הילדים שלנו כפופים למועצה ולהחלטותיה. לאחרונה בנינו מתווה שייתן פתרון חינוכי לילדנו מטעמנו לזמני הסגר. יסודותיו של המתווה מושתתים על התגייסותם של עובדות ועובדי מערכת החינוך וההורים.

עצמאים חברי קיבוץ – לא פוצו על אובדן הכנסה ע”י המדינה, כדי למנוע את העוול, אנו השלמנו את הנדרש, עד שלאחרונה משרד החקלאות, לקח על עצמו את הנושא.

עקב יציאה לחל”תים – היה שימוש נרחב ברשת ביטחון, שם סיימנו את הרזרבות שלנו.

הבריכה – זכתה לעונה קצרה מהרצוי עקב הקורונה. שלא יהיה רגע דל, זכינו גם לביקור ממשרד הבריאות אשר דורש מאתנו שיפוץ נרחב ב- 2021 באם אנחנו  רוצים להפעיל אותה בשנה הקרובה.

ענף הרכב – נפגע קשות מהקורונה, לא נסענו מספיק, ולכן נאלצנו בלית ברירה ועל מנת לעמוד בתקציב למכור ארבע מכוניות נוספות וכך הגענו לאיזון ב- 2020.

כולבו 
– הייתה שנה מצויינת, נודה לצוות הכלבו שנרתם למאמץ מיוחד בתנאים לא קלים, ובזכות העלייה בריווחיות הגדלנו את ההנחה לחברים ונחליף חלק מהמקררים שכבר מחכים מספר שנים להחלפה.


צוות צח”י 
– בניצוחה של נילי גבאי, התגייס נרתם ודאג להנגיש שירותים שונים בקהילה למי שזקוק. היה עם היד על הדופק בכל הקשור לתקנות הקורונה השונות ושמר על בריאות קהילתנו, ליווה את המבודדים ועודד את המסוגרים.

חדר-אוכל – ממשיך להגיש לנו את המנות הטעימות מחכים ליום שנוכל לשוב ולשבת ולסעוד בחדר האוכל

בית הסיעודי – ספג את הגזרות הקשות ביותר, ריחוק חברתי בין הדיירים למשפחות ועד סגר של ממש. הייתה התגייסות נפלא של צוות העובדים כמו גם של הקהילה שלנו אשר פינקה ודאגה לדיירים ולצוות המסור.

תרבות – בסיס פעילותה הוא הדבר האסור ביותר: התכנסות, הצליחה להתאים את עצמה במגבלות ולקיים אירועי תרבות מותאמים למצב קורונה.
תשתיות  מסרו: יוחאי סמדג’ה ועדי אלקוני

בניין ואחזקת דירות

במהלך השנה, שיפצנו כ- 11 דירות מגורים להשכרה, בנוסף לתיקוני התחזוקה השוטפת בדירות מגורים של הקיבוץ.

החלפנו גגות אסבסט ישנים במבני קהילה: מחסן בגדים ומרפאה. ביצענו איטום לגגות של גנון גפן ובחלקו השטוח של גג מועדון נעורים.

תשתיות תקשורת

בתחילת השנה עברנו ממערכת שידור אנלוגי למערכת שידור דיגיטלי, הכוללת מבחר של 29 ערוצי “הוט” בשידור HD.

גם בנושא הטלפונים הקוויים השתדרגנו ועברנו למרכזיית טלפונים “חכמה”.

במהלך השנה, ביצענו מספר עבודות להוצאת תשתיות תקשורת וחשמל מתוך מגרשים בשכ’ א.א.א, בשכ’ מחלול ובשכ’ בית העם, עבודה בשת”פ עם אלפא אלקטריק.

תשתיות

לאורך השנה, ביצענו תחזוקה מונעת ותיקנו פיצוצים בצנרת מים ברחבי הקיבוץ.
בנושא חניות, נסלל אספלט בחניות ליד שזיפים והאירוח, הוקמה חניה חדשה בשטח “הבית הוורוד” ובוצעו ניקיונות בחניות שונות ברחבי הקיבוץ.

ביצענו מספר פרויקטים לטובת שיפור ניקוז מי גשם בכניסה לבניין “מקופחים” , באיזור יד שנייה/כלבו, וליד המחסן בגדים.

טיפול תקופתי בגנרטורים – כל הגנרטורים של הקיבוץ עברו טיפול שנתי.

בימים אלו, אנו בהכנות אחרונות לקראת תשתיות שלב ב’ בשכונת הרפת.

פרויקטים בקהילה

מבנה מועדון נעורים עבר שיפוץ שכלל: חיזוק יסודות, פינוי גגוני אסבסט, החלפת צנרת מים וביוב, התקנת מטבח חדש, שבירת קירות פנימיים, צבע וכו’.

ענף הנוי עבר למיקום חדש ליד המדגה, שיפצנו מבנה למשרד ומבנה המשמש כחדר אוכל לצוות הנוי.

לקראת פתיחת עונת הרחצה ביצענו תיקונים והכנות בבריכת השחייה.

במבנה חדר אוכל הותקנה מערכת לגילוי עשן כחלק מדרישות כיבוי אש.

ילדי 2020

מה השתנה

דילוג לתוכן